11 Şubat 2012

Tasavvuf'un Kapıları...

Tasavvufta  4 kapı vardır, öğreti olarak bu kapılar birer birer geçilerek Hakikate ulaşılır.
1- Şeriat Kapısı
2- Tarikat Kapısı
3- Marifet Kapısı
4- Hakikat Kapısı
************
Öğrencilerinden biri Mevlana'ya sormuş;
"Efendim, bu 4 kapı meselesini ben pek anlayamıyorum.
Bana anlayabileceğim bir lisanla anlatır mısınız?"
"Şimdi bak, karşı medresede dersini çalışan dört kişi var ve
hepsi rahlelerine eğilmiş.
Sen git bunların hepsinin ensesine bir şamar at, sonra gel sana anlatayım."
****
Öğrenci gitmiş, birincinin ensesine bir tokat akşetmiş.
Tokadı yiyen derhal ayağa kalkıp arkasını dönmüş ve daha kuvvetli bir
tokatla Mevlana'nın öğrencisini yere yıkmış. Öğrenci dayağı yemiş, geri dönecek ama
hocasına itaat var.
Yaradana güvenip ikinciye de bir tokat akşetmiş. O da derhal ayağa
kalkıp elini kaldırmış.
Tam tokadı vuracakken vazgeçip yerine oturmuş.
Öğrenci devam etmiş, üçüncüye de bir tokat atmış.
Üçüncü şöyle bir kafasını çevirip baktıktan sonra çalışmasına devam etmiş.
Dördüncü, tokadı yemesine rağmen hiç oralı bile olmadan çalışmasına
devam etmiş.
Öğrenci Mevlana'ya dönmüş, olanları anlatmış.
Mevlana; "İşte sana istediğin örnekler....
- Birinci, şeriat kapısını geçememiş biri idi.
Şeriatta kısasa kısas olduğu için, tokadı yiyince kalktı, aynısını
sana iade etti.
- İkinci, tarikat kapısındadır. Tokadı yiyince o da kalktı, tam
tokadı iade edecekti ki, tarikat öğretisinde verdiği söz aklına geldi.
"Sana kötülük yapana bile iyilik yap".
Onun için döndü, oturdu.
- Üçüncü, marifet kapısına kadar gelmiştir.
İyinin ve kötünün tek Yaradandan geldiğini bilir, inanır.
Yaradan bu kötülüğe hangi iblisi alet etti diye merakından şöyle bir dönüp baktı.
- Dördüncü, hakikat kapısını da geçmiştir.
İyinin ve kötünün tek sahibi olduğunu ve aynı olduğunu bilir.
Onun için dönüp bakmadı bile...
Mevlana Çiçeği
Bu yazıyı çok önceden okumuştum hoşuma gitmişti sizlerle paylaşmak bugüne kısmetmiş....
Ben daha birinci kapının önüne kadar bile gelememişim zaar...selamlar olsun...Hoş-kalın :)

5 yorum:

Afet Ergü Şaşmaz dedi ki...

Anacım okudum, oğlumada okudum şimdi, ve bayıldım, yüreğine sağlık kalemine sağlık paylaştırdığın için de, şu şeriat kapısını anlayamadım, yeriyomu övüyomu, sen işin içindesin, benim kafa basmadı gecenin bu vaktinde:)

gelibolu17 dedi ki...

Afet hoşgeldin,
valla bana göre yeriyo olmalı,baksana kısasa kısas diyo,aynısını iade diyo,bizler bunu zaten yapıyoruz her zaman,o bana bunu yaptı bende yapayım,hatta daha fazlasını yapayımda görsün gününü,o varya o ben ona göstercem bana bunu nasıl yapar,vur kafasına,yapmıyormuyuz,ben kendi adıma yapıyorum,çok utandım şimdi bak gördünmü,okumakla yazmakla olmuyo pratikte gerekiyo,çok sabır lazımda oda bizde yok,ne zamanki dönüp bakmayan sınıfına gireceğiz işte o zaman mikemmel olacağız diyorum aa dedim bile,neler diyorum ben bu saatte yahu,işin uzmanı gelsin o açıklasın şu meseleyi....Ayağına sağlık buraya kadar gelmişsin sağolasın canım,,,selamlar

gül dedi ki...

İkinci,üçüncü,ve dördünçü, daha ne olsun,Allah herkese nasip etsin.Allah razı olusun kardeşim paylaşımın,çok güzeldi.Aslında her zaman birinci kapıyı geçtiğini biliyorum.Keşke bu defada geçseydin,çok sevinecektim.Hayırlı sabahlar.

yöresel yemek ve örgü dedi ki...

Yüregine saglık arkadaşım biz bu kapılardan geçmemiz için çok kitap okumalıyız nefsimizi terbiye etmemiz gerek

boncukdevrim dedi ki...

cok güselmis bu yaa okudum hepsini :) daha önce duymamistimm yüreyine saglikk gülüm benim...
bu kapilara benim gelebilmem icinn ohhooooo cok calismam lasimm cokk...
Allah yar ve yardimcimiz olsun...

Gelibolu'm